ЗВІТ
Термін практики: 19.02.2024- 31.03.2024
Керівник практики: Сосюк Анна Володимирівна
База практики: Центр розвитку дитини "Мудре Совеня"
Я, Величко Іванна Іванівна, студентка IV курсу, Рівненського державного університету за спеціальністю 013 Початкова освіта. Проходила педагогічну практику в Центрі розвитку дитини «Мудре Совеня», який розташований у м.Рівне з 19 лютого по 31 березня 2024 року.
Організація практики на належному рівні. Вчитель, директор та заступник з виховної роботи допомагали, направляли та надавали допомогу. Під час проходження практики, були діти, з якими займалася по пограмах: «Підготовка до школи», «Індивідуальні заняття 1 клас», «Індивідуальні заняття 2 клас», «Індивідуальні заняття 3 клас» та «Індивідуальні заняття 4 клас»,
Директором центру є Богдан Юлія Сергіївна. Центр налічує достатньо багато учнів та щодня ця цифра збільшується Що стосується режиму роботи, то навчання в центрі проводиться з 9:00 год по 17:00.
Територія закладу огороджена забором, частково освітлюється, має зону зелених насаджень, подвір'я та під'їзні шляхи заасфальтовані, на подвір`ї проводиться облаштування квітників та газонів. Облаштування приміщень закладу не створює загрози травмування учнів та працівників (неслизька підлога, належним чином встановлені меблі у навчальних кабінетах, незагромаджені коридори, сходові клітини та рекреації). Усі навчальні приміщення мають природне та штучне освітлення.
Кабінети містять:
- Наявність у кожному кабінеті комплектів меблів для учнів (парта+ стілець), парти розташовані залежному від зросту дітей і одномісні;
- Відсутність гострих кутів у кабінеті;
- таблиці з читання та розвитку мовлення;
- бібліотеку казок, художніх творів, енциклопедій, дитячих журналів;
- таблиці з математики;
- таблиці з української мови;
- ілюстрований матеріал з малювання;
- дидактичні матеріали;
- матеріали з народознавства;
- карти;
- тематичні папки;
- розвивальні ігри;
- лего;
Також присутня ігрова кімната, де все облаштовано для дітей.
Ознайомилася із документами, а саме:
Нормативні документи, які використовує класний керівник:
- Декларація прав дитини ;
- Закон України «Про освіту»;
- Положення про загальноосвітній навчальний заклад;
- Положення про класного керівника навчального закладу;
- Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти (патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне);
- План роботи центру;
- План виховної діяльності з класним колективом
- Календарне планування;
- Класний журнал.
Нормативні документи, які використовує заступник директора з виховної роботи:
- Національна доктрина розвитку освіти.
- Програма МОНУ «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»
- Закон України про виховання (проект)
- Державні концепції з питань виховання
- Державні програми з проблеми виховання
- Орієнтовні плани гуртків
- Плани виховної роботи
- Опис виховної системи школи. Структура виховної роботи.
- Плани роботи класних керівників (погоджених ЗД з ВР та затверджених директором).
- Плани гуртків, секцій
- Книга обліку внутрішкільного контролю.
- Книга наказів та книга довідок (накази, довідки за 3 роки).
- Сценарії виховних заходів.
Були проведені заняття з дітьми за різними потребами та планом. Діти були активні, зацікавлені, виховані, піднімали руки, з недоліків- інколи їхня увага була зосереджена не на матеріалі, тоді робили фізкультхвилинку або всі звертали увагу на певну проблему яка виникла. Використовувала ігри, де діти самі шукали вирішення, ставила запитання. Тим, хто справлявся швидше із завданнями, давала завдання на логіку або цікаві задачі, давала додаткові завдання додому по темі, наприклад: «Хто такі довгожителі, чому вони так називаються?»
Коли я відвідувала та аналізувала уроки вчителя, за яким була закріплена, отримала досвід у:
- комунікації з батьками, дітьми,
- вміння домовлятися, навчати, пояснювати,
- контролювати себе під час навчання;
- застосовувати різні методи;
- зацікавлювати дитину.
Всі завдання, що вказувала в індивідуальному плані- виконала.
Виховні завдання, які вирішувались на уроці:
- прищеплення школярам потреби у фізичному самовдосконаленні;
- формування ставлення до самих себе, до дисципліни, праці, речей;
- дбайливе ставлення до обладнання;
- дотримання норм етики у взаєминах;
- заборона висміювати невдачі товаришів;
- співпереживання як елемент гуманізму..
Форми роботи, які практикувались у класі:
- Робота в групах;
- Робота в парах;
- Творчі роботи;
- Рольові ігри;
- Індивідуальна.робота.
При проведенні уроків, я намагалася вкладатися у часові обмеження, зацікавлювати дітей, доступно пояснювати та навчати, робила наочні матеріали та намагалася дітям адаптуватися. Заняття проводила як індивідуальні, так і групові. Індивідуальні проводилися легше, адже налаштовуєшся на одну дитину і використовуєш методи тільки на одну дитину.
Складно було тим, що дітки досить непосидючі, потрібно завжди нагадувати про правила які присутні в класі. В загальному практику сподобалося проходити, це було необхідно, поринути в атмосферу навчального закладу та дізнатися більше про освітній процес, але зі сторони вчителя.
Посібники, які використовує вчитель.
Українська мова 1 клас «Зорові диктанти» (Шевчук Л.В.)
Правильне мовлення (Заболотний В.В., Заболотний О.В.)
Маленькі секрети учительського успіху (Садкіна В.І.)
Збірник диктантів і творчих робіт з української мови 1—2 класи (Бисова С.М., Шелкова Л.М.)
Наочні посібники. Склади розповідь. (Н.О.Юрченко)
Всі зошити та підручники відповідають освітнім програмам.
Мені виробнича педагогічна практика дала:
1. Можливість застосовувати свої теоретичні знання, вміння і навички на практиці.
2. Закріпив і поглибив психолого-педагогічні знання.
3. Оволодів навичками взаємодії з учнями, знаходження спільної мови з учнями.
4. Навчився планувати свою роботу.
5. Навчився розробляти і проводити різноманітні за формою уроки, з використанням різних методів і прийомів.
6. Навчився ефективно проводити виховні бесіди з учнями, переконувати їх.
7. Ознайомився з передовим педагогічним досвідом самого вчителя..
8. Навчився аналізувати і проводити самоаналіз уроків, помічати свої помилки і виправляти їх.
9. Зрозумів, що я можу бути гарним вчителем, використовувати новітні технології навчання, творчо підходити до педагогічної діяльності.
10. Переконався в тому, що необхідно не лише мати гарні знання , але і вміти використовувати їх на практиці.
Позитивним в організації і проведенні педагогічної практики було те, що ми, практиканти, завжди могли отримати консультацію або пораду у вчителів. Ці консультації допомагали виявити недоліки у нашій роботі і стимулювали працювати над вдосконаленням своїх уроків.
Практика у школі допомогла виробити багато практичних умінь та навичок. Зокрема:
1) оцінювати та аналізувати загальноосвітні уроки та уроки музыки;
2) складати психологічну характеристику на учнів;
3) спостереження та описування педагогічного процесу.
Особливих труднощів під час проходження практикант не було. Лише кілька моментів, які за допомогою психолога та мною, все вирішилися.
Що стосується занять практичного психолога, брала участь у 6 заняттях і провела 3 заняття з допомогою психолога.
Була можливість побачити як проводять заняття, займаються індивідуально з дітьми та проводять міні-тренінги для старших класів щодо булінгу, конфліктів, пошуку себе в житті та професії.
Під час занять та консультацій, діти були відверті і щиро ділилися своїми проблемами.
Психологічна служба спрямована на збереження і зміцнення здоров'я, підвищення адаптивних можливостей учнів, на створення умов для повноцінного та гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу. Систематична робота психологічної служби протягом року намагалась забезпечувати своєчасне вивчення психічного та фізичного розвитку учнів, мотивів їхньої поведінки і навчальної діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання.
Особливу увагу звертала на формування навичок здорового способу життя учнів. Тренінгові заняття: Булінг, мобінг, кібербулінг та наслідки. Емоції в житті людини . Учні, батьки та педагоги були обізнані з номерами телефонів Національної дитячої "Гарячої лінії". Систематично проводились бесіди, консультації з превентивного виховання та профілактики розв'язання конфліктної ситуації в учнівських колективах. Розвиток співчуття, повага та толерантне ставлення учнів один до одного.
У ході практики я виконувала такі завдання:
Здійснювала індивідуальні консультації з учнями з питань вирішення психологічних проблем, адаптації до навчального процесу та міжособистісних відносин.
Проводила психологічні тести та анкети для виявлення індивідуальних особливостей учнів та виявлення можливих проблем у їхньому розвитку.
Організовувала групові заняття з розвитку міжособистісних навичок, комунікації, а також з психології саморегуляції та стресостійкості.
Під час практики я отримала безцінний досвід у роботі з різними віковими групами учнів та їхніми проблемами. Важливою частиною мого досвіду була можливість спостерігати за взаємодією між учнями, педагогами та батьками, що дало мені глибше розуміння динаміки шкільного середовища.
- Здобула нові навички у спілкуванні з різними людьми, що є важливим аспектом роботи психолога.
- Отримала можливість застосовувати теоретичні знання у практичних ситуаціях і спостерігати за їх ефективністю.
- Набула нових знань щодо психологічного розвитку учнів різного віку та їхніх потреб.
- Побачила взаємодію практичного психолога у школі з іншими
Позитивні моменти практики:
- Учні, педагоги виявили великий інтерес до індивідуальних консультацій. Ці зустрічі дозволили розкрити психологічні проблеми та знайти ефективні стратегії їх вирішення.
- Групові заняття з розвитку міжособистісних навичок та саморегуляції виявилися дуже успішними. Учні активно брали участь та демонстрували позитивний прогрес у вирішенні конфліктів та підвищенні рівня емоційного контролю.
- Було встановлено добрі взаємини з вчителями, що дозволило ефективно співпрацювати у вирішенні проблем поведінки та навчання учнів.
- Нестача часу: Один з головних недоліків полягав у нестачі часу для виконання всіх планованих завдань. Час на індивідуальні консультації та групові заняття був обмеженим, що ускладнювало повноцінну реалізацію деяких програм.
- Брак ресурсів: У деяких випадках було відчутне обмеження у доступі до необхідних психологічних методик та матеріалів, що ускладнювало проведення тестувань та аналіз отриманих даних.
- Відсутність системи моніторингу результативності: Не було чіткої системи для оцінки ефективності проведених заходів. Відсутність зворотного зв'язку з учнями та їхніми батьками ускладнювала оцінку досягнутого прогресу.
Незважаючи на недоліки, практика була важливим етапом у моєму професійному зростанні. Відмічені позитивні моменти підкреслюють значимість роботи психолога в шкільному середовищі, однак виявлені недоліки вказують на необхідність удосконалення організаційних аспектів та ресурсного забезпечення для більш ефективної діяльності.