
Належне оформлення приміщень навчальних закладів забезпечує нормальне фізичне і психічне здоров'я учнів та вчителів. Для цього їх обладнують відповідно до вимог ергономіки, психологічних, фізіологічних, антропометричних, вікових та інших особливостей дітей та дорослих. Правильно організоване середовище допомагає сформуватися дитині як особистості.
Вимоги до навчального приміщення.
Клас (навчальний кабінет) початкової школи має площу не менше 66 кв.м на 20 учнів.
Меблі розташовують відповідно до санітарно-гігієнічних норм. Учнівські столи розміщені, в три ряди. Відстань між столами в ряду відстань 0,6 м, а між рядами столів - не менше 0,6 м.
Уздовж задньої стіни навчального кабінету встановлено секційні шафи для навчального устаткування (дидактичний наочний матеріал з читання, мови, математики, природознавства, ігровий матеріал, на передній стіні - дошку і частину постійної експозиції (алфавіт, таблиці з української мови та математики. На бічній стіні, протилежній до вікон експонують змінні стенди (пори року, краєзнавчий матеріал та ін.
Вимоги до оснащення кабінету засобами навчання та навчальним обладнанням.
Їх добирають відповідно до чинних нормативних документів. Зокрема, робоче місце вчителя охоплює стіл, класну дошку, екран, мультимедійну систему, телевізор та ін.
Стіл учителя зручний для роботи, за площею достатнім для розміщення на ньому необхідних дидактичних матеріалів (кількох підручників), класного журналу, 2-3 купок учнівських зошитів. На столі встановлюють тимчасові підставки і столики для демонстрації об'ємних моделей.
Класна дошка має три робочі поверхні - основний щит і два відкидні. Класна дошка має магнітну поверхню. На передній стіні на кронштейні закріплюють екран (стаціонарний чи переносний) для демонстрації екранних засобів.
Раціональна організація робочого місця учнів передбачає дотримання таких умов:
- робоча поверхня парти чи стола є достатньо великою і зручною для письма та читання;
- стіл та стілець відповідають антропометричним даним учня для забезпечення зручної робочої пози, яка передбачає правильне положення тулуба, грудної клітки, рук, плечей, ліктів щодо кришки столу. Зручна робоча поза, у свою чергу, забезпечить потрібну працездатність.
Робоче місце учня в навчальному кабінеті початкової школи - це столи учнівські одномісні в комплекті зі стільцями. Меблі добирають відповідно до зросту учнів. У класі мають бути столи і стільці чотирьох ростових груп. Кожна група має колірне позначення: помаранчеве (1) - для учнів зростом до 1150 мм; фіолетове (2) - для учнів зростом до 1300 мм; жовте (3) - для учнів зростом до 1450 мм; червоне (4) - для учнів зростом до 1600 мм.
Кількість ростових груп меблів змінюється залежно від розмірів навчального кабінету та його наповнюваності учнями.
Вимоги до розміщення та зберігання навчального устаткування.
Для зберігання навчальних посібників, книг, матеріалів та виробів використовують секційні шафи. Для кожної освітньої галузі виділяють окрему секційну шафу. У верхніх засклених секціях шаф зберігають: книжковий фонд (навчальні посібники, довідники, словники), альбоми для малювання, роздавальний матеріал, дидактичні ігри, іграшки; у нижніх закритих секціях - екранно-звукові засоби навчання (компакт-диски, грамплатівки, діафільми, діапозитиви тощо). У закритих секціях також зручно зберігати лабораторні прилади, посуд, інструменти для уроків трудового та художнього навчання, об'ємні посібники. У нижній частині лоткової секції розміщують засоби індивідуального користування: лінійки, фарби, олівці, альбоми для малювання, набори паличок для лічби тощо. Таблиці і картини, наклеєні на картон, зберігають у ящиках білядошки або під стінами.
Для зручності пошуку фонд засобів навчання рекомендовано систематизувати у картковому каталозі за навчальними темами.
Природне освітлення присутнє і падає на робочі місця зліва. Оптимальний рівень природного освітлення забезпечується при верхньому і боковому освітленні приміщень. Для забезпечення оптимального природного освітлення навчальних приміщень миють вікна не менше 2-х разів протягом навчального року. Природне освітлення рівномірне і не створює блиску. Колір поверхні стелі, стін, меблів -жовтий. Стелю, верхні частини стін, віконні рами та двері фарбують у білий колір. Всі полімерні матеріали, які використовуються при будівництві та реконструкції загальноосвітніх навчальних закладів, а також оздоблення приміщень, настил підлоги, мають позитивний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи.
Штучне освітлення приміщень шкіл забезпечено люмінесцентними лампами.
Повітряно-тепловий режим. Чистота повітря в приміщеннях загальноосвітніх навчальних закладів забезпечується:
- відповідністю кількості дітей до нормованої наповнюваності;
- регулярністю вологого прибирання приміщень з використанням дезинфікуючих та миючих засобів;
- використанням всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).
Кабінет провітрюють на перервах. До початку занять і після їх закінчення здійснюють наскрізне провітрювання навчальних приміщень.